Search

BUBBLES IN THE OCEAN

The humble journey to The Creator: After all, we are just a tiny bubble in the ocean

Category

Love

MENGIMBANGI ILMU, NILAI DAN AKHLAK

Saya tak sangka pos saya sebelum ini menjadi VIRAL. Terima kasih kepada FBookers yang likes dan shares status tersebut. Saya hanya ingin berkongsi apa yang kami lakukan supaya anak-anak tak rasa ‘down’ apabila mendapat markah ujian yang rendah. Saya dan isteri sendiri, tidak sahaja mahu menumpukan kepada kecemerlangan anak-anak dalam akademik, tetapi apa yang paling penting ialah mereka mempunyai akhlak yang baik, dan punyai sistem nilai yang tinggi, di samping mempunyai kemahiran-kemahiran tertentu yang perlu diasah dari sekarang. Apabila belajar daripada seorang kakak senior tentang positive parenting, sebenarnya banyak lagi kami perlu buat untuk keluarkan anak-anak daripada fixed mindset to growth mindset.

Sebenarnya di sebalik cerita Falah (8 tahun) dan gred Sains nya dalam kereta tersebut, ada satu lagi peristiwa yang berlaku di dalam kereta semasa perjalanan kami dari rumah ke AEON. Amanina (kakak kepada Falah, 10 tahun) mengadu kepada kami bahawa adiknya yang kecil, Ihsan (2.5 tahun) tidak mahu sangat pergi kepadanya semasa di transit (mereka berempat transit bersama sejak ummi masuk kerja awal bulan ini). Amanina bagitahu selalu Ihsan akan cari Nurhan (6 tahun), abangnya seorang lagi untuk buat apa-apa kepadanya.

Kenapa jadi begitu?

Nurhan ketika umurnya 4 tahun masuk tadika bersama Falah kerana ummi terpaksa berada di Johor dengan Ihsan, dan abi di Perak. Abi jaga anak 3 orang selama 4-5 bulan. Tetapi atas sebab-sebab tertentu, apabila Nurhan berumur 5 tahun, dan ummi tidak lagi bekerja, dan tinggal di rumah, umminya mencadangkan supaya Nurhan tak pergi tadika. Saya pun bersetuju sebab dapat ‘trim’ perbelanjaan, walaupun pada awalnya tidak bersetuju sepenuhnya .Mungkin ummi juga dapat ajar Nurhan sikit-sikit.  Namun memang dapat diagak, skill Nurhan dalam membaca dan mengira agak tertinggal, kerana ummi meskipun berada di rumah, ada kerja-kerja lain perlu dibuat seperti proofreading services dsbnya.

Namun segala yang berlaku ada hikmahnya. Apabila Nurhan berada di rumah, hubungannya dengan Ihsan sangat rapat. Nurhan la yang akan jadi pelindung kepada adiknya. Kalau keluar rumah atau keluar dari masjid, Nurhan akan tunggu adiknya turun, hulurkan kasut dan pakaikan kepada adiknya. Nurhan akan jadi abang yang pertama pergi pujuk adiknya kalau Ihsan menangis. Ihsan di transit pula masa hari pertama tidur berpelukan dengan Nurhan. Asyik asyik Khan..khan..khan (panggil cari Nurhan), sedangkan Falah dan kakaknya ada sekali.

Kemudian saya cakap pada Amanina (semasa kami dah sampai di AEON) dan selepas makan, dari kejauhan saya melihat gelagat Nurhan dan Ihsan di sinki air,“tengok tu kakak, Nurhan cepat-cepat pergi teman Ihsan basuh tangan, siap sabunkan tangan Ihsan. Abi dan ummi langsung tak suruh Nurhan buat macamtu. Kakak boleh buat macamtu nak menangi hati Ihsan? “

As for this task, your grade now is E kakak, extra effort required to win Ihsan’s heart. But you cannot force him to like you. Like you are bringing a horse to drink the water but you cannot force the horse to drink it. Kakak kena ikhlas sayang Ihsan, baru Ihsan cari kakak nanti.

Jujurnya, saya tidak risaukan anak saya tidak dapat membaca ketika berumur 4 atau 5 tahun. Kami tak perlu rush apa-apa. Alhamdulillah, dah 2 bulan lebih Nurhan masuk balik tadika, dia dah dapat membaca kedua-dua buku Bahasa Inggeris dan Melayu secara sebutan perkataan demi perkataan. Baru-baru ni cikgunya hadiahkan pet fish kerana Nurhan berjaya mengenal huruf dan membaca dengan jelas sebutan-sebutannya.Insha Allah, abi dan ummi yakin hujung tahun ini Nurhan dah bersedia untuk masuk darjah 1.(dan abi dan ummi tak kisah Nurhan masuk mana-mana kelas, sebab kami yakin Nurhan Insha Allah akan survive). Abi dan ummi tak pernah paksa Nurhan untuk cepat-cepat membaca (Falah dan Amanina dah lancar sejak 5 tahun), tapi mahu Nurhan ada motivasi sendiri nak membaca (baru-baru ni ada satu buku English siri Ladybird dikhatamnya sebelum tidur, Alhamdulillah- sambil dia baca sambil gelak, kerana apa yang dibacanya dia faham).

Pengorbanan ummi tidak bekerja tetap selama 1 tahun lebih dan menyekolahkan Ihsan dan Nurhan di rumah adalah satu pengorbanan yang berbaloi. Ia merapatkan hubungan antara dua beradik ini, yang menyebabkan abang dan kakaknya cemburu dengan hubungan mereka. Insha Allah, keempat-empat anak kami ini, meskipun mereka nanti layak untuk masuk asrama, MRSM atau SBP ketika di sekolah menengah, saya dan isteri rasanya tak akan hantar mereka. Kami akan cuba menyediakan sebaik mungkin persekitaran pembelajaran yang sesuai kepada anak-anak di rumah. Kami nak bina hubungan yang kuat sesama mereka dan antara ummi abi dan mereka, bina akhlak yang baik, punyai common sense dan sistem nilai yang baik, bahkan ada kemahiran tertentu (memasak, mengemas rumah dsb), supaya kecemerlangan akademik diimbangkan dengan akhlak yang mulia dan kemahuan untuk berbakti kepada ummah. Rugilah kalau ada pencapaian akademik cemerlang, tetapi akhlaknya compang camping, dan asyik memikirkan tentang diri sendiri. Meskipun begitu saya yakin, ibu bapa yang mahukan anak-anaknya ke asrama juga nanti, sekiranya sedar akan keperluan mendidik anak dengan kemahiran-kemahiran lain, pastinya berpada-pada memberikan rehat kepada anak di rumah (selalunya yang duduk asrama ni balik rumah akan buat rumah macam hotel, balun tidur dan tak ada common sense utk tolong ibu ayah —>sayalah contoh terbaik..INSAF!! 😦 )

Mudah-mudahan setiap keluarga kita akan menjadi nucleus terpenting untuk menghasilkan generasi yang lebih cemerlang untuk masa depan. Ke arah Malaysia baru yang cemerlang dan gemilang, Insha Allah!

 

 

Be kind, always

Be kind, always. [written by Ummu Amanina]

Dah lama saya tak tulis panjang-panjang. Busy, and nothing much to share perhaps. But something happened today, and I wish to share my reflection about it.

Pagi tadi saya ke sekolah untuk mengambil borang pendaftaran pra-sekolah untuk Nurhan. Kami bercadang untuk mendaftarkan Nurhan ke pra-sekolah di sekolah yang sama dengan kakak dan abangnya.

Apabila saya tiba di kelas pra-sekolah tersebut, senyum dan bersalaman dengan guru yang bertugas, pembantunya memberikan saya buku untuk menulis nama. Tiba-tiba saya tersentak apabila guru tersebut berkata kepada saya,

“Janganlah berharap sangat ye”.

Saya lihat muka dia tetapi saya senyap saja dan terus menulis nama di dalam buku yang diberikan. Saya agak terkilan dengan beliau yang belum apa-apa lagi dah kata begitu. Beliau menyambung lagi dengan mengatakan yang permohonan sebenarnya dah ditutup, dan pemilihan akan dibuat oleh jawatankuasa termasuk dengan guru besar, dan akan dibuat melihat juga faktor gaji. Katanya, ada ibu bapa yang gaji RM8000 tetapi hantar ke pra-sekolah kerajaan. Walaupun mereka akan dahulukan yang umur 6 tahun (pra untuk 5 dan 6 tahun campur sekali kelas).

Saya katakan yang saya memang berharap anak saya dapat tempat di prasekolah ini sebab saya rasa ianya akan jadi satu pengalaman yang baik utk dia — tetapi kalau akan dipilih ikut gaji.. saya tak dapat nak kata apalah.

Tak lama lepas itu, pembantunya memberikan saya borang dan meminta bayaran RM1. Kebetulan saya tak bawak dompet dan saya minta maaf tak dapat bayar terus. Tidak semena-mena guru berkenaan cakap sekali lagi kat saya,

“Nanti jangan lupa bayar”

Terdiam saya dibuatnya. Guru berkenaan terus berkata dengan mangatakan sebelum ini ramai saja ibu bapa yang buat tak tahu tak bayar RM1 seperti yang diminta selepas hantar borang.

Saya pulang dengan perasaan yang hampa. Hampa dan kecewa dengan sikap orang dewasa, Islam, yang tidak berkomunikasi dengan baik, dan berprasangka. Dalam kereta sewaktu perjalanan pulang, minda dan hati saya masih terusik. Kecewa dengan sikap manusia yang tidak ‘kind’.

Tidak lama selepas saya masuk ke kawasan perumahan kami, dari jauh saya ternampak kelibat seorang anak muda OKU yang cukup dikenali oleh penduduk setempat, sedang berjalan terhinjut-hinjut (beliau sedikit tempang). Saya tersenyum kerana saya mengenali beliau, cuma belum sempat nak kenalkan anak-anak dengan beliau (dari usia kecil sekolah menengah, beliau rajin ke surau, dan bila sudah besar, sara diri sendiri dengan mengambil upah menyapu sampah sarap di sekitar kawasan kedai dan jalan raya).

Saya nampak seorang pemuda bermotosikal menghampiri dan menyapanya. Anak muda OKU berkenaan kelihatan mengangkat tangannya yang bengkok, menunjuk ke hadapan. Sewaktu kereta saya melintasi mereka, saya lihat anak muda OKU itu tersenyum. “Oh, kawan rupanya mereka”, kata saya dalam hati. Saya terus melihat mereka melalui cermin kereta dan kelihatan anak muda OKU itu cuba naik untuk membonceng motosikal itu.

I immediately realised — the pemuda bermotosikal itu sebenarnya hendak menumpangkan anak muda OKU itu ke tempat yang hendak dituju! So kind of him. Many people would have just drove past the anak muda OKU, including me! My eyes immediately welled up, because just a few moments ago I felt bad seeing unkind people, but now Allah showed me there are still those who care, those who are truly kind. And that the impact of any acts of kindness, even small, is just very uplifting and motivating. Just imagine, a human, us, seeing an act of kindness even from far away, can feel good about ourselves, and good about mankind. May Allah reward the motorcycle man and the anak muda OKU smile emoticon

Kindness is very important. And I learned to remember a very important lesson today:

BE KIND. ALWAYS.

LOVE MANAGEMENT TALK AT UTP (EVE CONVENTION 2015)

11096688_626556577481754_3421185417935850837_n (1)

10997623_626556764148402_8995509969250070504_n (1)

Alhamdulillah, this is our first time delivered this talk together in Malaysia. Before this, while we were in UK, we delivered similar talk twice, one in Leeds, organized by Leeds University Malaysian Student Society (LUMSOC), and another one we shared this talk for our Nottingham friends and juniors, at the place somewhere in the forest, which we could not exactly recall what is the name of it. However for this time around, it is much more formal, jointly organized by SRCUTP, Helwi and One Quest UTP, in conjunction with Eve Convention.

How did they know about us? 
I was invited to KYUEM last two months to deliver a talk about LOVE to the students there, I shared it in my facebook and the students from Rakan Masjid noticed about this and asked me to deliver similar talk for them. Later, some of them, who are also SRC members and of course HELWI is part of the Rakan Masjid,  they invited me again to give this kind of talk in details for the students in UTP. I mentioned to them that, I preferred my wife to be there as well, because we developed this module together, and they agreed. 🙂

These are some points, shared by the event organizer after they attended my talk,

SLOT : TALK ON LOVE MANAGEMENT
SPEAKERS : DR.TAZLI AZIZAN & MDM PUTRI NURIZATULSHIRA

INPUT:
~ Love is not solely about emotion but it is about effort and responsibility of the person involved in that love. it is more than just a LOVE.
~ We have to know how to differentiate between LOVE, LIKE and LUST. If you cannot control the desire, it will lead to lust.
~ Falling in love is not Haram but it will become so for the lust prior to marriage.
~ It is important for people to know their own personality in order to make it easier in finding the type of partners that suit them the most.
~ Love someone because of Allah, InshaaAllah the love will last long.
~ True love need sacrifices, efforts, and full understanding of both partners.
~ Avoid conflicts by working out differences, do not run from the problems and understand partner’s personality again.
~ Marriage because of Allah will brings you Sakinah (tranquility), Mawaddah (Inside out) and Rahmah (Mercy from Allah).

Alhamdulillah, we’re happy that the audiences enjoyed our talk. Feel free to contact us at 013-4355007 or 019-5568007, if you’re interested for us to deliver this session, as Insha Allah we can tailor made this program to fit for one day or half day program.

The prezi link is meant for share. Sharing is caring. And all of these, are Allah’s knowledge, and none belong to us. Insha Allah if there was any recording done, we’ll share it here.

http://prezi.com/a9-p4bwnqzzj/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Regards

Us.

Blog at WordPress.com.

Up ↑