Masih ramai di kalangan ibu bapa dan guru yang masih tak menghormati hak anak-anak. 
Anak-anak adalah golongan minoriti yang perlu diberikan perlindungan yang sewajarnya. Mereka masih tidak mampu membuat keputusan untuk diri sendiri dan itu adalah tanggungjawab ibu bapa dan guru untuk membimbing mereka membuat keputusan.
Dalam pada masa yang sama, mereka perlu dilindungi. Sekolah misalnya adalah sebaik-baik tempat untuk anak-anak memperolehi perlindungan selain daripada rumah mereka sendiri, jadi hormatilah hak mereka
1. Kurang-kurangkan kongsi gambar anak-anak. Yang penting, jangan kongsikan gambar-gambar anak anda di laman sosial tanpa berbaju atau pada keadaan yang tidak senonoh. Kita tidak tahu jika di kalangan rakan whatsapp atau fb kita merupakan seorang pedophile yang mencari mangsanya.
2. Apabila anak-anak berada di sekolah, usahlah mak ayah nak check-in sekolah mana anak-anak kita masuk kerana anda bakal mengundang tetamu yang tidak diundang! Mohon juga pihak sekolah tidak sewenang-wenangnya melepaskan anak-anak ke luar kawasan sekolah sementara menunggu ketibaan mak ayah atau bas sekolah kerana waktu-waktu sebeginilah penculikan anak-anak boleh berlaku tanpa disedari. Di UK dan kebanyakan negara maju, anak-anak akan tunggu dalam kawasan sekolah sehinggalah penjaga yang datang ambil dan dilepaskan pergi oleh guru kelas.
3. Adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa dan guru untuk tidak berkongsi senarai nama penuh anak-anak di dalam kelas dan di sekolah kepada rakan-rakan di media sosial. Sekiranya gambar sudah dikenalpasti, nama penuh pun dah diperolehi, tidakkah mudah kerja sang penculik dan syaitan pedophile menjalankan kerja mereka? Harini dalam satu lagi laman sosial yang terkenal masih lagi berkongsi senarai nama anak-anak yang panjang lebar tu.
4. Sekiranya ada apa-apa kejadian yang tidak diingini namun nampak lucu dan sebagainya, hormatilah perasaan anak-anak. Janganlah ambil gambar anak tersepit di celah kerusi dan kemudiannya berkongsi menjadikan ia viral. Anak-anak punya perasaan dan apa yang anda lakukan itu akan menjadi bahan cyber bully yang akan merosakkan psikologi dan jatidiri anak tersebut. 
Ketahuilah bahawa anak-anak kecil ini sangat mengagumi ibu bapanya dan juga guru-gurunya, maka kita sebagai golongan dewasa sewajarnya menunjukkan contoh yang baik untuk anak-anak kita dan anak didik kita.