Search

BUBBLES IN THE OCEAN

The humble journey to The Creator: After all, we are just a tiny bubble in the ocean

Month

November 2015

LIFE IS A STRUGGLE…PERSEVERE IT!

Alhamdulillah, last Sunday I have been given a chance to deliver a talk to UTP students, in an event organised by PRO-HELPER club, which is under the guidance of Counselling Unit, UTP.

The talk is about perseverance. The pictures of this event are shared here together with the prezi link.

Life is a struggle..

Screenshot 2015-11-24 23.20.09

This slideshow requires JavaScript.

MENGIMBANGI KEHIDUPAN SEORANG BAPA

2015-06-14 13.38.02 HDR

Semasa memandu ke universiti sebentar tadi, saya muhasabah diri.

Tak semua dalam dunia ni, kita akan dapat. Itu lumrah alam. Kerana kita hanya manusia. Tetapi, kita boleh memilih apa yang kita hendak untuk hidup kita ini. Kalau kita betul-betul nak, kita akan buat sungguh-sungguh.

Dalam keadaan sekarang, kita tahu bahawa generasi muda macam kita ini terhimpit dengan masalah kewangan dan kos sara hidup yang tinggi (saya tidak terkecuali). Saya menyalahkan pihak autoriti sekarang kerana menyalahgunakan hasil bumi untuk kepentingan diri mereka (dan yang saya pasti, kita selaku rakyat yang sedang melata mencari sesuap rezeki ini, WAJIB menolak pemerintah yang mungkar ini).

Tidak menghairankan, sekiranya ramai di antara kita yang memilih untuk menambahkan pendapatan, dengan cara mencari satu atau dua lagi kerja tambahan. Contohnya yang jadi kakitangan kerajaan, ada juga yang terlibat dengan MLM dsbnya. Ada yang bekerja di pejabat, malamnya disambung dengan aktiviti uruskan perniagaan online dsbnya.
Ada yang terlibat dengan menganjurkan kursus-kursus peningkatan diri dan motivasi (sayalah tu), ataupun mula menjana kewangan melalui passive income, seperti menulis buku dan sebagainya (sayalah tu jugak).

Mahu ataupun tidak, sesetengah daripada kita adalah golongan yang berkeluarga. Mempunyai anak pinak untuk disuap nasi, mempunyai isteri dan anak-anak yang dahagakan kasih sayang kita yang tidak berbelah bahagi. Mahukan perhatian daripada seorang bapa dan suami. Ayah dan ibu di kampung adakalanya mahukan kita pulang, bertemu dan beramah mesra dengan mereka. Dalam keadaan lain juga, kita perlu juga cakna dan ambil berat tentang masyarakat dan komuniti sekeliling. Namun yang paling penting, ialah tanggungjawab kita kepada Allah SWT.

Apa yang saya nak tekankan di sini, jangan sesekali lupa bahawa, dalam kesungguhan kita mencari rezeki tambahan, anak-anak yang masih kecil dan meningkat dewasa dibiarkan tanpa hala tuju. Kasih yang tercurah kepada mereka bukanlah kasih bersifat material semata-mata, tetapi kasih dan tanggungjawab kita, terutamanya sebagai bapa dalam mendidik dan menyantuni anak-anak. Saya boleh merasakan bahawa, kesibukan kita di luar sana akan sedikit sebanyak memberi kesan kepada anak-anak, sekiranya sang bapa terutamanya tidak mengambil peduli tentang anak-anak, dan menyerahkan tanggungjawab ini bulat-bulat kepada sang ibu. Berusahalah luangkan masa dengan mereka.

Jangan pula nanti kita memberikan kritikan kepada anak-anak dan isteri kita apabila anak-anak ini tidak ‘menjadi’ di usia dewasa kelak. Alasan kita, abi/ayah/abah dah susah payah cari duit, ini balasan kamu?

Salahkan diri sendiri kerana kita tidak memberi tumpuan yang sewajarnya, tidak melengkapkan diri kita dengan ILMU KEIBUBAPAAN yang penting. Jika kita nak bekerja 8 jam sehari ini pun kita perlukan ilmu, mengapa berat untuk mencari ilmu keibubapaan yang tiada hari cuti?

Kepada para BAPA, kita boleh bersembang isu politik, isu ekonomi, isu sukan terutamanya bolasepak 3-4 jam sehari. Namun kenapa kita memilih untuk sunyi dan menyendiri apabila berbincang tentang pelaburan kita yang paling besar untuk saham akhirat kita, iaitu ANAK-ANAK kita?

Satu firman Allah SWT, yang menyebabkan saya masih takut tidak dapat ditunaikan sehingga ke hari ini:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدَادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, peliharalah DIRIMU dan KELUARGAMU dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa ang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. ( At Tahrim 66:6)

Moga kita sedar bahawa, kalau pun kita bersusah-payah untuk meneruskan hidup ini, sedarlah apa yang Allah sebutkan kepada kita:

Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya); (Al-Balad:4)

Hendak ataupun tidak, kita akan sentiasa dalam kesulitan dan kesukaran, dan mohon kepadaNya untuk dipermudahkan.

Life is a struggle. Pick your right battle for your future investment.

Saya berusaha mengimbangkan kerjaya saya sebagai pendidik, aktiviti sampingan saya sebagai motivator (sebab nak cari pendapatan tambahan), sebagai aktivis politik yang mahu memperjuangkan isu kekeluargaan, pendidikan, dan keadilan sejagat (yang ni pula kena belanjakan harta sendiri), juga seorang bapa yang mementingkan pembangunan anak-anak dari segenap aspek, seorang suami yang sentiasa berada di sisi isterinya dan seorang anak yang soleh kepada ibu dan ayahnya. Sukar untuk diimbangi namun saya akan terus mencuba, sehingga akhir hayat saya. Sangat SUKAR.

Anda pula bagaimana?

PENULISAN YANG BAIK DATANGNYA DARIPADA PEMIKIRAN DAN PEMBACAAN YANG TUNTAS

writing

Bila kita sudah terbiasa membaca, menulis, dan berfikir, selalunya Insha Allah mudah bagi kita membaca pemikiran orang lain atas apa yang mereka tulis.

Sebagai contoh mudah, setiap bentuk penulisan itu akan dimulakan dengan pendahuluan, diolah-olah sebagai isi yang tidak bercanggah antara satu sama lain, dan akhirnya akan mudah disimpulkan.

Atas sebab itulah saya sering menggalakkan pelajar-pelajar saya untuk kerap menulis (samada di fb ataupun di blog) supaya mereka terbiasa menulis dengan kaedah penulisan yang formal.

Seseorang yang kurang terbuka dalam pembacaan mereka, ataupun kurang berfikir, ataupun ada masalah dalam pemikiran, ia boleh dilihat melalui penulisan mereka. Ada percanggahan yang berlaku. Sekejap nak dikatakan perihal ini, tetapi dalam pada masa yang sama mahu disentuh perihal yang lain untuk objek yang sama, menjadikan pembaca artikel itu sendiri ‘confuse’ dengan apa yang mahu disampaikan.

Seorang pemikir juga, jika kita lihat, akan konsisten dengan prinsip dan pendirian mereka. Seseorang yang kurang kemahiran berfikir dan selalu terikut-ikut dengan orang lain akan punyai masalah dengan bersikap konsisten. Sekiranya pada sebulan yang lalu mereka menyebut A, tetapi semalam mereka menyebut B, tidak mustahli pada masa akan datang mereka akan berubah pendirian mereka lagi. Semua ini boleh diterjemahkan melalui penulisan mereka sendiri. Seseorang yang pendiriannya bertukar-tukar wajarlah kepada kita untuk sentiasa berjaga-jaga kerana pendirian ‘chameleon character’ tidak akan menguntungkan sesiapa pun. Hanya seseorang yang malas berfikir akan mudah terpengaruh dengan penulisan-penulisan sebegini.

Oleh itu, nasihat saya kepada semua. Banyakkanlah membaca dan berfikir supaya dengan pembacaan dan pemikiran itu, akan menatijahkan penulisan yang baik, Insha Allah. Pupuklah minda kita supaya banyak berfikir dan tidak berfikiran simplistik.

MELATIH ANAK-ANAK KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI

Blooms Taxonomy

Kadang-kadang kita sebagai ibu ayah mungkin adakalanya tidak mengetahui bagaimana nak bertanyakan soalan KBAT untuk menguji pemikiran anak-anak

Di bawah ini adalah contoh komunikasi antara saya dan anak-anak yang berusia 7 dan 9 tahun sebentar tadi dalam kenderaan.

Hujang sangat lebat dan banyak lopak-lopak air. Setiap kali kereta kami melintasi lopak air, pastinya ada air yang memercik. Saya bertanya soalan kepada mereka dalam bahasa Inggeris, dan ini adalah komunikasi kami

Abi: Anak-anak, apa benda yang mengakibatkan air memercik saiz besar atau kecil

Mereka mula berfikir tapi tiada jawapan. Saya memberikan ‘hint’

Kalau lopak air tu besar dengan lopak air tu kecil, mana yang boleh bagi percikan yang lebih besar?

Amanina: Yang besar lah.

Kalau kereta ni abi bawak perlahan atau laju, yang mana boleh bagi percikan yang besar?

Falah: Kalau bawa laju

Kalau abi bawa perlahan pada lopak air yang besar, percikan air besar tak?

Falah & Amanina: Tak

Jadi, apa yang mempengaruhi saiz percikan? Lopak itu besar atau kecil dan kelajuan kereta kita. Kan?

Kalau abi nak bagi percikan paling besar abi kena buat apa?

Falah: Bawak laju-laju pada lopak yang besar!!

Mereka berpuas hati dapat menjawab soalan saya. Alhamdulillah, pada usia ini, bentuk soalan sebegini saya rasa sudah mencukupi, tetapi apa yang boleh saya buat seterusnya ialah memberikan peluang kepada mereka mencari maklumat/teori berkenaan dan mengaitkan dengan fenomena ini, apakah sebenarnya fenomena yang terjadi (yang ini boleh dikaitkan dengan Fizik untuk sekolah menengah nanti).

Jikalau diteliti semula, soalan-soalan saya berbentuk komparatif dan penilaian, iaitu level 5 Bloom Taxonomy dengan sedikit bantuan untuk memudahkan mereka faham konteks soalan yang diberikan. Level 4- Level 6 bagi Bloom Taxonomy adalah untuk mempromosi kemahiran berfikir aras tinggi pada mereka. smile emoticon

Benda yang paling mudah untuk cikgu-cikgu dan mak ayah buat ialah terus bagi jawapan kepada mereka, muntahkan kesemuanya dan bagi mereka hafal, tetapi ini tidak akan menyebabkan ilmu yang diserap itu kekal lama. Esok lusa, saya nak test buat eksperimen dengan mereka, dan nak tengok mereka ingat lagi atau tak fenomena yang kami bincang malam ni.

Jom sama-sama keluarkan anak-anak kita daripada pemikiran sumbat dan muntah!

‪#‎saynotospoonfeeding‬
‪#‎HOTS‬

Blog at WordPress.com.

Up ↑