Search

BUBBLES IN THE OCEAN

The humble journey to The Creator: After all, we are just a tiny bubble in the ocean

Month

November 2014

What keeps my feet on the ground?

When we embarked in our journey few years ago, deep down I knew that it is going to be a tough one, but hey, you never know until you try. Both of us are not that confident, but we are courageous enough to take the lead. Even why I chose Imperial College as my place of study was also to enable my wife to continue her PhD in Petroleum Engineering.

Along the journey, the syaitan, our great enemy, would desperately whisper to me, “what a great feeling after all the turmoil, after all the challenges both of you underwent, you’ll be a successful couple, power couple, you show to the world that you went against all odd, have 4 kids, and yet still succeed in your PhD, both of you!”

However, Allah is great and He is merciful. He already knew that, possibly if both of us had the same success story in our PhD, we might go astray from Him. Nauzubillah, we may feel that we are so great and we forgot everything is from Him.

Then, He led us to a continuous tribulations and tests, illnesses, lab exploded, catalyst ruined, unplanned pregnancy, to the extend my wife finally terminated her PhD because of her clinical depression.

Until now, this what kept me on the ground. Feeling humble with what we’ve undergone, though I successfully completed my PhD from a well renown university. The best thing happens when He called us to repent, to reset our life and erase our sins and past mistakes during our hajj, so we are able to align our journey, making sure it is for the sake of getting closer to His jannah. Most importantly, for us to reach to some other people that we loved so much that we can go to jannah together. That is the wishful hope, and still hoping until now with fear, may Allah with His blessings, put us in His jannah, with the prophet and his companions.

As for me now, yes, I learnt a lot to change my nawaitu while working as an ambitious career man, enjoying every bits staying together with my family, and raising our kids together. Most importantly, not to feel too comfortable with this life, so we always strive for the best as a preparation for the final day of judgment.

Alhamdulillah o Allah, despite many things happened to us, you still kept us close to You, be reminded of You, our Lord that we are just your slave, like a tiny bubble in the ocean

The academic KPIs to get close to HIM

ISI or non ISI journal doesn’t bring me to the jannah. The nawaitu to share Allah’s knowledge for the benefit of ummah and the society in any platform will, Insha Allah.

The number of grants and the number of projects that I have, wouldn’t bring me close to the jannah. The discovery that I made and shared with others for the sake of ummah, will, Insha Allah

The number of postgraduate students or undergraduate students that I supervised, would not lead me to the jannah. Imparting them with wisdom, so they make changes to the world for the benefit of ummah will, Insha Allah.

The teaching techniques, the type of courses, the number of courses that I taught would not lead me to the jannah. The dakwah and knowledge that I deliver in the class, for the sake of Allah, will, Insha Allah.

The position that I hold, whether I am a lecturer, senior lecturer, associate professor or professor, would not lead me to the jannah. The responsibility that I carried, for the sake of Allah, will, Insha Allah.

Stop ourselves to be slaved by the system or people or our nafs, because we are the slave of Allah.

Happy monday everyone!

โ€ช#โ€Žchangenawaituโ€ฌ

Konvokesyen, Minyak Kereta, Konsep Syukur

Hari ini hari ihtifal dan performance day Falah & Nurhan. Macam selalu, kami kalut-kalut orangnya. Alhamdulillah dapat sampai sebelum waktu yang ditetapkan dan majlis berjalan dengan lancar. Tergelak-gelak tengok Falah ber’choral speaking’, dan Nurhan dan tidak menyanyikan lagu, tapi main kepiahnya macam merry go round ketika kanak-kanak lain menyanyi.

Alkisahnya, kereta Alza kami habis minyak di tengah-tengah jalan. Lebih kurang 2 kilometer lagi nak sampai stesyen minyak. Memang saya tahu keperluan nak isi minyak sebelum ke majlis ihtifal Falah & Nurhan, tapi dah terkalut lebih, dan ‘direction’ ke stesyen minyak berbeza dengan tempat program, kami bergerak ke tempat program dahulu, dengan harapan cukup kot kejap lagi nak ke stesyen minyak.

Namun perancangan Allah lebih baik. Kereta memang mati tepi jalan, cepat-cepat saya lorongkan ke lorong paling tepi dengan bantuan seorang brader kelisa biru, yang memberhentikan keretanya melihat kami anak-beranak yang terkulat-kulat kereta habis minyak. Bila ditolak ke tepi, brader tersebut memesan supaya hidupkan enjin kereta sekali lagi, Alhamdulillah berjaya gerak, tetapi cuma untuk 100 meter sahaja, kemudian kereta mati lagi!

Brader tersebut menawarkan saya menaiki keretanya untuk membeli minyak. Botol isi minyak pun tak ada, terpaksalah saya cari botol air mineral, dan Alhamdulillah dapatlah isi minyak 1.5 liter, cukup-cukup untuk memandu kereta tersebut ke stesen minyak. Kepada Falah dan Amanina, mereka sungguh teruja nak menceritakan pengalaman pertama mereka kereta habis minyak kepada kawan-kawan lain, tak tahu lah apa elemen dramatik yang mereka nak masukkan ๐Ÿ™‚

Semasa dalam keretaย Kelisa biru tersebut, sempat saya berbual-bual dengan brader ini. Katanya, “Abang beruntung bang, Allah berhentikan kereta tu mungkin ada sebab, kita tak tahu apa jadi kat depan tu. Abang beruntung juga bang, setengah orang bila jadi macam ni, jadi susah, tak ada bantuan, saya pernah juga kereta ni buat hal di Taiping, tapi cepat-cepat pertolongan sampai, Alhamdulillah

Ya, seperti yang saya pernah coretkan dalam fb saya sebelum ini, salah satu tingkatan syukur kita ialah bersyukur atas segala ujian yang diberikan oleh Allah, kerana kita tidak dapat mengagak apa yang bakal terjadi sebaliknya. Berikutย adalah coretan FB saya pada 14 November 2014. ย Yang pastinya, sungguh Alhamdulillah, berasa sungguh bersyukur kepadanya, atas segala peringatan dan ujian yang diberikan.

“Selalu kita baca daripada ayat Al-Quran tentang syukur. Allah sebut dalam surah Ibrahim ayat 7

ูˆูŽุฅูุฐู’ ุชูŽุฃูŽุฐู‘ูŽู†ูŽ ุฑูŽุจู‘ููƒูู…ู’ ู„ูŽุฆูู† ุดูŽูƒูŽุฑู’ุชูู…ู’ ู„ูŽุฃูŽุฒููŠุฏูŽู†ู‘ูŽูƒูู…ู’ ูˆูŽู„ูŽุฆูู† ูƒูŽููŽุฑู’ุชูู…ู’ ุฅูู†ู‘ูŽ ุนูŽุฐูŽุงุจููŠ ู„ูŽุดูŽุฏููŠุฏูŒ

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.

Alhamdulillah saya melihat trendnya sekarang, ramai di antara kita memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT apabila diberikan nikmat, kesenangan, kemudahan. Apabila mendapat keputusan yang baik maka kita bersyukur, dikurniakan anak kita bersyukur, diberikan penghargAan, anugerah dan sebagainya, tidak lekang kita bersyukur dan berkongsi dengan orang lain rasa kegembiraan kita. Namun di saat ini juga kita perlu berwaspada dengan tipu daya syaitan, syaitan membisikkan kata2 supaya kita merasa megah diri, ujub dan takbur dengan apa yang kita punyai.

Sedar tak sedar, adakalanya, apabila kita diuji dengan kesukaran, kesusahan, masalah, jarang sekali kita mengucapkan syukur. Apatah lagi apabila kita terlibat dalam konflik yang melibatkan orang lain. Selalunya, apabila ada konflik, ringan sahaja kita menyalahkan orang lain sebagai penyebab kepada masalah, dan jarang sekali kita ‘retrospec’ hati kita. Kadang-kadang, mudah kita menyalahkan orang lain dan sukar kita melihat kelemahan diri, tidakkah kita tahu hanya Allah sahaja yang mengizinkan perkara itu berlaku? Dan berlakunya pasti ada sebab dan hikmah yg perlu kita cari.

Contohnya, saya berkonflik dengan kawan A. Diikutkan hasutan syaitan, saya cepat2 upload status kat fb, whatsapp pada orang lain apa yg terjadi kepada saya dan menyalahkan kawan A tersebut, busuk-busuk saya akan memendam perasaan dan rasa bengang yang mendalam kepada kawan saya itu. Akan tetapi, kAlau kita ikut apa yang Allah suruh, perkara pertama yg perlu kita buat ialah cepat-cepat istighfar dan muhasabah diri, apakah teladan atau ibrah yang Allah nak beri kepada diri kita. Kenapa Allah hadirkan konflik itu, pasti semuanya bersebab! Mungkin Allah nak naikkan tahap iman kita, tetapi sebab kita bengang sangat, maka kita gagal ujian tersebut.

Serupa jugak kalau kita kehilangan benda yang kita sayang. Pengalaman saya semasa ibadah haji, saya ditolak jatuh semasa tawaf sebelum solat subuh mengakibatkan saya kehilangan lebih 300 riyal. Diikutkan hasutan syaitan, saya akan rasa marah sangat kerana saya rasa bukan salah saya, tetapi Alhamdulillah masa itu, saya ambil banyak pengajaran. Pertamanya, saya nak tiru Prof MKI berebut dapatkan saf di hadapan kaabah, dan ada kemungkinan akan timbul perasaan riya’ sebab saya akan balik bercerita yg saya dapat saf belah-belah depan! Keduanya, Allah nak bersihkan wang saya. Maka apabila saya bermuhasabah, Alhamdulillah saya bersyukur kerana kehilangan wallet (pemberian Putri Nurizatulshira sempena birthday dua tahun lalu) ptersebut dan ditolak jatuh di hadapan kaabah! Maka dalam keadaan sukar dan kesusahan, kita akan berasa ‘content’ dengan ujian kesusahan yang dilalui sekiranya ada pengucapan syukur tersebut, Insha Allah.

Maka sekiranya kita ditimpa kesusahan, mungkin juga kalimah yg perlu kita sebut ialah Alhamdulillah. Insha Allah, Allah berikan kesusahan, konflik, kehilangan yang disayangi itu sebenarnya untuk kita rapat kepadaNya.

Rasulullah SAW bersabda: “Perumpamaan orang mukmin itu seperti tanaman yang selalu digoyangkan oleh hembusan angun kerana orang mukmin itu sentiasa ditimpa pelbagai ujian. Sedangkan perumpamaan orang munafik seperti pohon cemara yang tidak goyang dihembus angin kecuali setelah ditebang (Sahih Muslim)

Semoga Allah membawa kita semakin rapat denganNya, hari ke hari, Ameen!”

PhD Ends Here.. (From Ummu Amanina)

And so, my PhD journey ends hereโ€ฆ

โ€œApa pun (kenikmatan) yang diberikan kepadamu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. Sedangkan apa (kenikmatan) yang ada di sini Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang yang beriman, dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakalโ€. Asy-Syura ayat 36.

Five months ago, about three weeks before Ramadhan, I tendered my resignation as a tutor in the Faculty of Petroleum Engineering and Renewable Energy (FPREE), Universiti Teknologi Malaysia. A month afterwards, I sent an email to the Department of Earth Science and Engineering, Imperial College London โ€“ to withdraw from the PhD programme. And on the day I arrived in Makkah, I received an official email from Imperial College confirming my withdrawal.

I am no longer a PhD student.

And so, my PhD journey finally meets its end โ€“ but in a way I never wanted it to be. Who does? But I am grateful, for Allah is very Merciful. This episode in my life has definitely taught me thousands of valuable life lessons โ€“ and ultimately shaped me to become a much better person.
I stated two reasons for my resignation from UTM and the withdrawal from Imperial College PhD programme. The first one is stalled PhD progress. I could not do work for more than a year long and I havenโ€™t even started my real data collection due to a necessary change in the direction of my work. It almost felt like I am starting all over again, and I will need (at least) 2 years to complete it โ€“ 2 years on top of all the things that I have gone through.

And the second one, clinical depression.

Yes, apparently, the prolonged and deep emotional, mental and psychological stresses have led me to become clinically depressed. Depression is a mental health illness, caused by an imbalance of a chemical hormone inside the brain called serotonin. Constant and extreme stress can cause this hormone level to drop, leading to effects such as loss of motivation, constant sadness, tearfulness, and death thoughts. I experienced all those, and at one point, I was under such enormous stress and anxiety torn between anger, despair and hopelessness, I snapped mentally and emotionally. I just stood and stare blankly โ€“ could not move, could not think, could not feel. That was when my husband realised, that this is a serious matter. This whole thing is affecting me, badly.

Technically, in terms of the research work and capability, I may still have a chance of success. But in reality, it is very hard – very, very hard, for me to complete my PhD due to a lot of factors, and on top of that, I have been diagnosed as suffering from depression. I needed time to recover, and time was something I did not have anymore. Things were not working for me, because the tables have turned a long time ago โ€“ when I became pregnant with Ihsan. Coupled with the situation at that time when my husband was also struggling to complete his PhD. Something has to go, someone has to sacrifice. We planned but Allah is The Best Planner. After that, I was just basically trying to hold on, to keep moving even though the grounds kept falling down beneath me. It was just too hard to keep ploughing in the dark tunnel, until finally, it was apparent to me that the only way out was something which is inevitable โ€“ to call it a day.

I will always remember what my dear supervisor said to me five months back, when she asked me to think carefully what I wanted to do. She said, โ€œPutri, whatever decision you make, it is a strong decision. If you decide to continue, it is a strong decision. I could not do it myself, if I were you. If you decide to stop, it is not a weak decision. Donโ€™t ever think of it that way, and donโ€™t let anyone makes you think of it that wayโ€.

At the peak of my turmoil, I was at a crossroad having to choose only one option. A decision that will cost me either my sanity and my family, or my career, reputation and โ€“ a lot of money. I could no longer strike a healthy balance between the two options anymore. Some may think it will be a natural choice for me to choose my family but it wasnโ€™t easy because I had ambitions. Dreams. Aspirations. And it wasnโ€™t easy not because I did not know what I wanted, nor because I will be left in a huge debt, but because I could not keep to my word โ€“ to do what I said to others that I will do โ€“ finish my PhD. It was very crushing. I lost my confidence. Shattered. I lost my self-esteem. Broken. I was a wreck. An emotional wreck. I could no longer trust myself โ€“ to the point that I could not make my own decision โ€“ I was asking others to make a decision about me on my behalf. As an adult, to me, this is not me. And at that point, PhD doesnโ€™t mean anything to me anymore.

But Allah is Great. Allah is Most Merciful. I have been praying, asking Allah to ease my burden โ€“ and He did. It doesnโ€™t end the way I like it, but Allah has mentioned in Surah Al-Baqarah, โ€œโ€ฆand it may be that you dislike a thing while it is good for you, and it may be that you love a thing while it is evil for you, and Allah knows, while you do not know.โ€ (2: 216). I fully accept His will.

Those who do a PhD know that there are two things you need to embrace: Patience and Perseverance. And those who are unable to complete their PhD, like me, have to embrace another one on top of that โ€“ Acceptance. And we also need hold on to our patience, a lot longer and stronger โ€“ for we need it to face the criticism, cynicism and cocktails of our โ€˜failure storyโ€™ concocted and then shared for generations across academic institutions as โ€œexamples to avoidโ€. I say concocted because in my case, no one really knows and will understand why certain decisions were made regarding my PhD and the thought processes behind it, except me and my husband. No one should judge. But people will judge. And I cannot stop that.

Nevertheless, I truly believe that things happen for a reason, that Allah knows whatโ€™s best for me. Segala sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya. Pasti. I could not help but to feel that Allah loves me, for He has already immediately replaced what I โ€˜lostโ€™ with something better. A million times better.

When He calls me to perform Hajj.

I must say, a lot of my worldly views have changed after Hajj. Because you really feel like there is nothing more you want in this life, in this world, except for His forgiveness. Because in the end, all you want is the acceptance into His paradise. Therefore in this world, you only want to do things that will help you get there. And to focus on getting there. If I will be so stressed about my work, so busy until I lose my priorities, and so entangled in the ongoing conflict of interest as a working mother and wife โ€“ surely there is a better way to live my life? I leave it all to Allah, and it does feel, now that I am back at home with my husband and kids, things are going to be better. InsyaAllah.

I would like to take this opportunity to thank all of you – my family and friends, who have been supporting and praying for me (and my husband and kids) throughout my journey. Your thoughts and prayers were surely not wasted as Allah has indeed answered the prayers. I want to especially thank my parents, parents-in-law and brothers and sisters-in-law. And my biggest gratitude goes to my husband M Tazli Azizan, for being my partner in this miraculous journey.

As for my depression, I have taken medication in the first two months, and Iโ€™m okay now. But insyaAllah, Iโ€™m making it a point to talk about depression to create awareness and erase misconceptions about the illness. Itโ€™s nothing to be embarrassed about โ€“ but so many people out there hides it away when they actually needed help to recover from it. As for what I am going to do next, on a full-time basis I am going to help a dear friend of mine with her childrenโ€™s activity centre. For my long-term source of income (to pay my future debt) – I have been thinking of something โ€“ I just need Allah to help me make it happen, insyaAllah. And no โ€“ Iโ€™m not going back into full-time lecturing. I will not be able to compete in the academic world without a research qualification. Will I miss academic life? I donโ€™t know. Will I ever do a PhD again? Ask me again in 10 years time.

Above all, I have only praises to Allah the All-Mighty, The One who puts your life in the best of orders. He knows it all, He knows it best.

So โ€“ PhD? Been there, done that. And Iโ€™m glad โ€“ itโ€™s finally over.

Rahsia Solat di Awal Waktu & Solat Dhuha

Sebelum ni saya kurang mengamalkan solat di awal waktu, tetapi selepas balik haji, saya cuba sebaik mungkin untuk melakukan solat di awal waktu.

Apabila cuba untuk istiqamah, saya terokai satu rahsia.
Selalunya sebelum ini kita selalu cakap kita tak cukup masa, tetapi sebenarnya dengan solat di awal waktulah Insha Allah kita dapat optimumkan dan Alhamdulillah, punyai masa untuk lakukan segalanya yang kita rancang untuk hari itu.

Satu perkara lagi yang saya syorkan kepada diri saya dan sahabat-sahabat di FB ialah, jangan tinggalkan langsung solat dhuha. Solat dhuha itu panjang waktunya iaitu 30 minit selepas syuruk hinggalah kurang-kurang 10 minit sebelum Zohor. Solat dhuha ini bukanlah untuk peniaga-peniaga ataupun orang yang menunggu untung dan rezekinya tiba sahaja, ia adalah tanda syukur kita sebagai hamba Allah kepada Allah SWT. Jadi, apalah sangat 5 minit bersolat dhuha dua rakaat.

Diriwayatkan daripada Abu Zarr Al-Giffari Radhiallahu โ€˜anhu beliau berkata:
โ€œPada setiap pagi (yang datang dan pergi) seluruh tulang dan sendi setiap salah seorang di antara kamu wajib bersedekah. Setiap tasbih (yang dibacanya) adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh berbuat baik adalah sedekah, dan mencegah kemungkaran adalah sedekah. Terpadalah untuk keseluruhan yang disebutkan itu dua rakaat solat dhuha yang anda lakukan.โ€ (Hadis riwayat Imam Muslim dan Abu Daud)

Moga bermanfaat, Insha Allah.

Daripada setitik itu..hinanya kita

ู…ูู† ู†ู‘ูุทู’ููŽุฉู ุฅูุฐูŽุง ุชูู…ู’ู†ูŽู‰ูฐ

Dari (setitis) air mani ketika dipancarkan (ke dalam rahim); (An-Najm:46)

ุฃูŽููŽุฑูŽุฃูŽูŠู’ุชูู… ู…ู‘ูŽุง ุชูู…ู’ู†ููˆู†ูŽ

(Mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu memikirkan keadaan air mani yang kamu pancarkan (ke dalam rahim)? (al-Waqiah:58)

ุฃูŽู„ูŽู…ู’ ูŠูŽูƒู ู†ูุทู’ููŽุฉู‹ ู…ู‘ูู† ู…ู‘ูŽู†ููŠู‘ู ูŠูู…ู’ู†ูŽู‰ูฐ

ุซูู…ู‘ูŽ ูƒูŽุงู†ูŽ ุนูŽู„ูŽู‚ูŽุฉู‹ ููŽุฎูŽู„ูŽู‚ูŽ ููŽุณูŽูˆู‘ูŽู‰ูฐ

Bukankah ia berasal dari air mani yang dipancarkan (ke dalam rahim)? Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? (al-qiyama:37-38)

ุฅูู†ู‘ูŽุง ุฎูŽู„ูŽู‚ู’ู†ูŽุง ุงู„ู’ุฅูู†ุณูŽุงู†ูŽ ู…ูู† ู†ู‘ูุทู’ููŽุฉู ุฃูŽู…ู’ุดูŽุงุฌู ู†ู‘ูŽุจู’ุชูŽู„ููŠู‡ู ููŽุฌูŽุนูŽู„ู’ู†ูŽุงู‡ู ุณูŽู…ููŠุนู‹ุง ุจูŽุตููŠุฑู‹ุง

Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (al-Insan:2)

ู…ูู† ู†ู‘ูุทู’ููŽุฉู ุฎูŽู„ูŽู‚ูŽู‡ู ููŽู‚ูŽุฏู‘ูŽุฑูŽู‡ู

Dari air mani diciptakanNya, serta dilengkapkan keadaannya dengan persediaan untuk bertanggungjawab; (‘abasa:19)

ุฎูู„ูู‚ูŽ ู…ูู† ู…ู‘ูŽุงุกู ุฏูŽุงููู‚ู

Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim) – (at-tariq:6)

Ayat-ayat di atas adalah berkenaan kejadian manusia yang Allah ceritakan di dalam al-Quran, spesifiknya tentang air mani. Yang saya dapat jumpa 7, mungkin lebih.

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, ibadah adakalanya jadi monotonous, seolah-olah tidak berperasaan, tetapi doa yang saya sentiasa panjatkan adalah supaya Allah kekalkan rasa manis dalam beribadah. Ya, kadang-kadang dengan kesibukan kerja seharian, sukar nak dapatkan ‘feeling’ seperti yang kita pernah peroleh semasa menunaikan haji/umrah.

Sebentar tadi masa Isya’, imam di surau membacakan surah al-qiyamah dan bila sampai ayat berkenaan kejadian manusia iaitu tentang air mani, maka saya terus tidak dapat membendung rasa yang membungkam. Terasa hina. Seolah-olah mahu bersujud dan tidak mahu angkat kepala. Rasa malu, sebak! Rasa takut.

Ya, jika kita baca terjemahan ayat-ayat daripada surah-surah yang berkaitan air mani ni selalunya adalah peringatan kepada kita, betapa hinanya asal kejadian kita. Maaf saya katakan, kalau orang lelaki yang sudah berkahwin pastinya tahu rembesan air mani itu bagaimana rupanya dan bilakah ia akan keluar. Ia sungguh hina. Tetapi apabila difikirkan kembali, daripada air mani itulah Allah bentuk janin di alam rahim sang isteri. Kemudian Allah jadikan kita sehingga kita pada hari ini.

Persoalannya, mengapa apabila kita membesar ke alam dewasa kita, kita menjadi manusia yang penuh ego, angkuh, sombong, riya’, ujub dan lain-lain lagi sifat mazmumah, sedangkan kita asalnya daripada setitis air mani yang hina?

Memikirkan hakikat asal usul kita, saya seolah-olah hampir rebah, dibayangi rasa takut, betapa masa yang telah terbuang bukannya untuk Allah, al-Khalik kita, tetapi untuk mengejar kecintaan kepada dunia, mengejar sanjungan dan puji-pujian, sedangkan kita ini hambaNya yang tidak layak mendapat pujian sebegitu rupa.

Dalam pada itu, kita juga wajar memikirkan, dalam kejadian kita itu, betapa kasih sayangnya Allah kepada kita, dijanjikannya syurga seandainya kita patuh dan taat kepadaNya.

Sehingga akhir saya menulis tentang halย ini, saya masih takut, saya masih khuatir, Allah .

Sahabat-sahabat, jom kita tingkatkan amal untuk ke syurganya, tinggalkan perdebatan yang tidak bermanfaat dan berusahalah agar kerja-kerja dakwah Rasulullah berterusan hingga ke akhir hayat kita. Sesungguhnya, tiada apa yang lebih penting pada saat ini, melainkan apa yang kita lakukan memperoleh redhaNya

Blog at WordPress.com.

Up ↑